Kezdjük hát:
Nem tudom mivel kezdjem..talán a legelején. Bár ez kicsit elüt a tényleges témától de mégis annak szerves része.
Ha pl egy hajóról vagy modellről van szó először is fogjunk egy papírt és írjuk fel sorban azokat a dolgokat aminek meg kell felelnie majd. Írjuk fel a kívánt méretet, funkciókat, alkatrészeket..stb.
Az után fogjunk egy még nagyobb papírt ahová fel tudjuk rajzolni 1:1 es méretben a készülő formánkat..ez lesz később a műszaki rajzunk akárhogy is sikerüljön. -oldalnézettel dolgozzunk először.
Fel kell rajzolni pl a tonkcső, kormány, motort mert ezek a fő elemek aminek feltétlenül kell hely egy hajóban. A többi mint szervó- vevő akku ezeknek is meg kell szerkeszteni a majdani helyét..majd ezek köré építsük papíron az elképzelt hajó formánkat.
Az oldalnézeti rajz alá tudjuk kiszerkeszteni a felülnézetet, és az oldalnézeti rajz mellé az elöl -hátul nézetet.
Ha ezekkel meg vagyunk, be kell szerezni pl 5-6cm vastag hungarocell lapot..a tábla 4mx1m ez általában elég és még marad is.
Ragasszuk egymásra a lapkat pl Pálma faragasztóval, vagy habragasztókkal is lehet mindegy.
Akkora tömböt készítsünk hogy pár centi ráhagyással kiadja a formánkat.
Figyelem ebből tömör forma lesz, amit később terpentinnel vagy higitóval ki tudunk oldani üregesre!

Majd készítenünk kell egy keretes fa fűrész szerű dolgot amin a fűrészlap helyén egy kb 0.5 -0.8mm huzal van, méhészdrót pl minden vasboltban van többnyire és háztartási boltok is szokták tartani.
Ez tulajdonképpen egy feszíthető H alakú vagy merev u alakú keret -utóbbin rugó feszíti a huzalunkat.
Kell ehhez egy akkutöltő -amolyan békebeli Orosz állítható dolog vagy 12 -16V trafó. -ez arra kell hogy meleg legyen a huzalunk ne izzon csak forró legyen.
Vágjuk ki keménypapírból vagy mdf lapból a formánk oldal kontúrját..körvonalát kétszer. Ezek körvonalára csináljunk egyforma beosztásokat számozva is akár..1.2.3...ezek arra jók hogy ha vágjuk a habot két ember közül az egyik mondja a számokat hogy ő hol jár és nekünk is ugyan ott kell járnunk különben torz lesz a vágott forma!

Ugyan így vágjuk ki az elöl és hátulnézeti körvonalakat, majd helyezzük felváltva a habtömbünk két oldalára rögzítsük hosszú szeggel ..gombostűvel stb.
Innen jó ha van egy segítség, ha nem bonyolult a forma...csinálhatjuk egyedül is de nem biztos hogy párhuzamosan tudjuk végig húzni a huzalvágónkat anélkül hogy el emelkedne a sablonról, ezért szóljunk valakinek. -rá kell kötni egy pár vezetékkel a huzalunk két végét a trafóra vagy töltőre, és a forma széléről indulva nagyon lassan közben számolva az előbb leírtak miatt az osztásokat, -a huzalnak nem szabad belógnia..u alakot formáznia mert nem lesz jó a vágás. Igyekezzünk lassan és egyenletesen húzni a vágónkat a körvonalon. Inkább szánjuk rá az időt mert ennél jobb módszer nincs.
Ha levágtuk az oldal és hátul nézeti körvonalak mentén a felesleges darabot, gyönyörködjünk kicsit a munkánkban, majd fogjunk egy 80 -120 as csiszoló papírt amit ráteszünk egy darab hungarocellre ..na nem a jó fogás miatt hanem hogy sík felületet koptassunk...és arra vigyázzunk hogy ne csiszoljunk mert a hab kitörik..stb csak koptatni kell a felületet!

Pár kép:


Lassan lépésről lépésre haladjunk, a lekerekítéseket úgy tudjuk meg csinálni hogy egyforma legyen hogy fel rajzoljuk papírra a kívánt ívet, majd először a ..na ezt nem biztos hogy érteni lehet majd..de meg próbálom..
Tahát van ugye az ív, és erre kell fel rajzolni egy érintő egyenes vonalat ami az ívünk közepére húzott egyenessel derékszöget zár be T forma a T szára ahol hozzá ér a T vízszintes részéhez ott legyen az ívünk közepe..nem a központja hanem a központ köré rajzolt ív közepe

huhh nos, ez után szintén rajzoljunk két oldalára is egy egy érintő egyenest, és ahol keresztezi az első érintőnket a két oldal érintője a közti rész lesz az első csiszolásunk utáni eredmény..tehát az ettől kijjebb eső részt csiszoljuk le először. ekkor kapunk egy szögletes formát mint ha az asztal szélét el kezdenénk kb 1cm mélyen lecsiszolni...majd a két élet kell lecsiszolnunk amit így kaptunk és jöhet a lekerekítés..na csak leírtam bár képekkel lehet jobban lenne érthető.
A forma készítésről ennyit

Jöhet a többi.:
Ha elkészültünk a formánkkal, egy finomabb 600-800 as vízpapírral kicsit óvatosan súroljuk át, ez majd meg látjuk hogy simábbá teszi a felületet.
Ez után vegyük fel a kapcsolatot..vagy az Alvin Plastnál Molnár Józsi alias Vegyész kolegával, és vásároljunk tőlük egy kiló epoxi gyantát..sajna csak ennyi a legkisebb kiszerelés. kb 4000ft
Kell még ..vagyis nem kell de ajánlott egy kis por szinező pl fekete, mivel natúr vagyis transzparens színű a gyantánk.
Ezzel a gyantával kenjük át kétszer a felületünket..nem kenni kell hanem szúrkálni kicsit a felületet mert így beissza a gyantát a hab kb 0.5-1cm mélyen és ettől meg keményszik.
Ha ezzel is meg vagyunk, csiszoljuk át kicsit a felületet, 80-120 as papírral, csak annyira hogy tűnjenek el a kiálló rücskök kicsit de nem kell hogy teljesen sima legyen.
Ez után kezdhetünk kittelni ..pl Slem autójavítókitt 2 komponensű, 2500ft legutóbbi emlékem szerint

Kenjük fel egy sima műanyag lappal úgy hogy ha lehet ne legyen a spatula széleinél nagy barázda a kitt felületben..nem baj ha van nekem sem sikerül mindig

Egyszeri teljes átkenés után csiszoljuk le a kiálló barázdákat, nem kell sima felületre törekednünk mert lecsiszoljuk a drága kittet amit felvittünk..
Majd kenjük át még egyszer kittel, ekkor már csak néhány helyen látunk huplit, amit újbóli kitteléssel tüntethetünk el.
Minden kötés után csiszolni kell hogy jól tapadjon a következő rétek..amit most leírtam ..

kb 2-3 órás munka -már a kittelés.
Ezt tegyük le kicsit -pihenjünk mert másnapra kipárolog az oldószer a kittből meg zsugorodik is és következő nap látjuk mennyi hiba van még a felületen..ha van még hiba kitteljünk ha nincs akkor el lehet kezdeni először 80 as papírral csiszolni simára..gépet is használhatunk rezgőtalpas csiszológépet..használtan 2500-3500ft majd cseréljünk csiszolópapírt 120-majd 360 asra.
Vegyünk pl Slem szórókittet, szórjuk át, nem baj ha meg folyik csak ne legyen vékony a réteg -általában két réteg elég szokott lenni.
Szintén várjunk a kötésig egy nap alatt biztos meg köt..és kezdhetjük csiszolni a felületet vízbem ..szivaccsal vagy a vízpapírt sűrűn mártogatva a vízbe -600, 800, 1200 ast használok ebben a sorrendben.
Majd keressünk valakit aki jól tud festeni pl Üllőn van egy igazán jó fényező srác akinek nem csak a szakmája az hanem a munkája is tükrözi ezt..olcsó gyors és tényleg szép a munkája.
Küzdhetünk magunk is a festéssel de por és szél meg kosz mentes hely kell hozzá és persze egy kompresszor, meg jó szórópisztoly.
Válasszunk 2 komponensű festéket, akrill Dupon..stb ezt nem eszi fel többnyire a sablongyanta és a gél.
Ha nem fontos a tükörfény egyes 2 komponensű szóró kitteket fel lehet polírozni..pl Trans Vidiában kapat kb 1600ft os polírkészlettel amiben egy barna és egy kék szappan szerűség van egy rongy koronggal meg némi leírással képekben

Így készült a webemen
www.marshallplast.com az F1 és Naviga hajók eredeti darabja, és fényes lett a sablonom!
Tehát nem muszáj festéssel el rontani a munkánkat..arra is tekintettel hogy ha esetleg a formaleválasztót nem kentük fel rendesen, és beragad akkor a szórógittet könnyű kicsiszolni..de szerintem erre nem kerül sor.
Képei:

Pihenek (pipázok

) és folytatom ..csak gondolkodnom kell hogy az anyag részt ide írjam e..de el fér mindkét helyen végül is..