Szerző Téma: Műgyanta és vázanyagok felhasználása  (Megtekintve 4083 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

2011. Március 16. - 20:23:49

Nem elérhető marshallplast

  • Adminisztrátor
  • Teljes tag
  • *****
  • Hozzászólások: 212
  • Globális Admin
    • Profil megtekintése
    • Marshallplast Fórum modell és etetőhajó készítése
Itt leírom a műgyanta használatát, beszerzési helyét..stb..olvass tovább!

Nézzük hát:

-Először is kell egy jól szellőző hely -poliészter szaggal,hígító gőzzel jár ami veszélyes lehet a felhasználóra.
Be kell még szerezni gumikesztyűt mert a kézre került gyanta és vegyszerek égethetnek, csíphetnek..stb, én sima gyógyszertárban vásárolt orvosi kesztyűt használok, de lehet venni vegyszer álló kesztyűt is..de ez merevebb mivel vastag...én ezt nem szeretem.


-A laminálás anyagai:
 -Nitro Hígító -ecsetet, szórópisztolyt mosni 350-450ft/liter
 -gel cot, vagyis gél..ezzel kenjük vagy szórjuk  be a sablon felületét, ára kb 950-1300ft/kg
 -poliészter gyanta pl Cristic PAL-V lamináló gyanta ára 900-1200/kg
 -katalizátor Curox M-300, Finox, Butanox...sok van ára 1200ft/liter
 -pár forintos tálka 2db
 -gyógyszertárban kapható fa lapoc amivel keverjük majd a gyantát
 -színezők..1kg 2500-6-9000ft -szín gyártófüggő.
 -üvegpaplan, több méret és vastagság van én 300-as paplant használok legtöbbször, ára 1200-1600ft/fm (100-125x100cm)
 -roving szövet -ez kockásra szőtt szövet ritkán használom, 300 as kb 1300/fm 125cm széles

A felhasználás dióhéjban, kérdezni lehet sőt ajánlott!
Meg van a sablonunk amit kellő képen kezeltünk formaleválasztóval,
puha ronggyal óvatosan töröljük ki a port belőle, és keverjünk be
-gélt, a gélhez tegyünk először színezőt, 1-2 tömeg%, de minden esetre annyi kell hogy a tálka amiben keverjük a falára ha fel kenjük ne legyen átlátszó -nekem bevált. Majd tegyünk bele katalizátort, kötőt ki hogy hívja 1-3% az ajánlott, és kb 2dl be teszek 2-3ml edztőt. Így kb 25 fokon 2-3 órát köt...a kötést a meleg gyorsítja, de van egy határ! Én kivárok mindig.
A gélt fel vihetjük szórópisztollyal, ekkor hígítani kell nitro hígítóval, én két réteget viszek fel, de lehet széles ecsettel is felkenni, ekkor ügyelni kell arra hogy mindig a már gélezett felület felé húzzuk az ecsetet nehogy le töröljük a már felvitt réteget...ennél a helyes mód ha fel viszünk egy réteget hosszanti irányú ecsethúzásokkal, majd ha ez megkötött kereszt irányú mozdulatokkal is fel viszünk egy réteget.
A gél kötését kézzel ellenőrizzük, akkor jó ha megtapintjuk a felületet és száraz, nem látszik benne az ujjlenyomatunk!

-Laminálás
Ecsettel vagy hengerrel is dolgozhatunk...nagyobb sík felületeknél a henger gyorsabb (teddy, szivacs...)
Mindig csak egy sablonba dolgozzunk egyszerre (a teljes forma egyik fele vagy része) Tehát
keverjük be a gyantát én kis tálkában keverem egyszerre csak max 3dl-t ehez 1-2-3ml edzőt teszek. Vigyünk fel az egyik sablonunkra a gyantát -csak fel kell kenni viszonylag vastagon, majd nem vágva hanem tépve akár kis darabokból tegyünk bele üvegpaplant, nem az egész felületre hanem inkább síkonként, részenként..én középről indulok és onnan haladok  a szélek felé. Ha benne van a szövet, ecset vagy hengerrel kenjünk vagy ecsettel nyomkodással vigyünk fel rá gyantát. És helyezzünk fel újabb pár darab üvegpaplant, és ezt is kenjük be gyantával, majd az előzőleg beitatott szövet ez idő alatt (pár perc) fel issza a gyantát és meg puhul (így gyorsabban haladunk) és a dolgunk hogy pl ecsettel függőleges (kis erejű) nyomkodással ütögetéssel távolítsuk el a szövet és a gél közé szorult lég buborékokat, ha mindent jól csinálunk, homogén buborék mentes felületet kell látnunk. És így haladjunk tovább. A széleken legalább 2-3cm-t hagyjunk rá, a szövet darabok találkozásánál meg 5cm kb az átfedés ami a tépett szövetnél egyértelmű is mert a szélei kiálló szálakból áll így a szélétől kb 4cm re lesz meg a szövet eredeti vastagsága ami a szélek felé értelem szerűen vékonyodik.

Úgy ellenőrizhetjük hogy meg kötött e hogy a széleknél kiálló szövetet ha meg törjük nem fehéredik ki hanem recsegve pattan, de minden esetre hőkezelés nélkül "hideg" sablonban kb 4-6 óra kell minimum..ha hamarabb kivesszük a fényes -sima falú, sablonunkból a készített darabot, a felület hullámos szövetmintás lehet mivel a gyanta zsugorodik a kötéskor (veszít a térfogatából) így ha a sablonban zsugorodik és hozzá van tapadva a sablon falához csak a belső oldal tud zsugorodni, ha kivesszük teljes kötés előtt, akkor a külső felület felől is beszívódik, zsugorodik..erre vigyázzunk mert különben feleslegesen dolgoztunk a sablon felületével!!!
« Utoljára szerkesztve: 2013. Március 24. - 16:37:33 írta marshallplast »
..minek a sorompó a vasúti átjáróba??
Ha jön a vonat úgy is elzárja az utat,
Ha meg már el ment akkor minek lezárni??

2012. Január 10. - 21:34:50
Válasz #1

Nem elérhető marshallplast

  • Adminisztrátor
  • Teljes tag
  • *****
  • Hozzászólások: 212
  • Globális Admin
    • Profil megtekintése
    • Marshallplast Fórum modell és etetőhajó készítése
Kérdezzetek bátran amiben tudok segítek!
Ne feledjétek csak regisztrálni kell a fórumomra itt:
http://forum.marshallplast.com/index.php?action=register
Majd egy megerősítő maillal aktiválod a regisztrációdat és már hozzá is szólhatsz bármelyik témához vagy tehetsz fel saját fórumtémát.
Ide is írhattok: marshallplast@gmail.com
vagy a telefonom 06-20/351-28-78
« Utoljára szerkesztve: 2013. Március 24. - 16:44:47 írta marshallplast »
..minek a sorompó a vasúti átjáróba??
Ha jön a vonat úgy is elzárja az utat,
Ha meg már el ment akkor minek lezárni??

 

Google Analytics Alternative