1
Műhelyfogások / Benett 980 Hajótest összeragasztás és fedél illesztés
« Utolsó üzenet: írta marshallplast Dátum 2020. Március 06. - 08:31:40 »Az alábbi képeken láthatod, hogyan ragasztok össze egy Benett 980 hajótestet.
Ezt a ragasztási módot alkalmazom minden más hajónál. Ez egyszerű, nincs kiálló perem vagy él amit külön el kell zárni vagy gumiprofillal elfedni.
Így néz ki a hajó amikor kiveszem a darabjait a sablonból:

Ez után következik a perem vagy szél vágás, flexxel. Levágom a sablonon -szerszámon- túl nyúló felesleges szövetet, aminek az a célja hogy a széleknél is egyfoma vastag legyen a kész termék mert a tépett szövet a széle felé vékonyodik és kötés után itt fogom meg a megkötött terméket amikor kiveszem a sablonból.
Külső oldalak:

Belülről pedig így néz ki:

Majd következik csiszolófára erősített 80-as csiszolópapírral a szélek egyenesre, síkra csiszolása. Ez sajnos nem látszik fotón mert csak simább és egyenesebb lesz a darabok éle.
Ez a csiszolófa, kb 30cm hosszú és 5cm széles:

Miután körbe van csiszol van minden része a hajónak, előveszem a sík üveglapon készült üvegszövet lapot ami a hátsó fedél lesz és egy papír sablonnal felrajzolom a fedél körvonalát kis ráhagyással:

Megnézem melyik oldal vonala egyezik a legjobban a fedél helyének vonalával -amin kevesebbet kell csiszolni. A képen ez a bal függőleges és alsó vízszintes vonal lesz. Ezt a csiszolófával egyenesre csiszolom és a bal alsó sarkot legömbölyítem. A testen azokat a vonalakat ceruzával meghosszabbítom amiket eltakar a lap amiből a fedél lesz, majd átrajzolom a fedél lapjára mert ennyivel nagyobb a fedél -még.

A képen az alsó és bal, jobb függőleges élek már illeszkednek:
A felső élt is a jelölésig csiszolom:
http://www.marshallplast.com/files/22[1].jpg
-Következik a fedél körvonala.
Ezt felteszem a helyére és lefektetett ceruzával vonalat húzok -ez ha ügyes vagyok, követi a hajó felületét és csak a vonal mentén kell megcsiszolnom a fedél szélét:

Csiszolás után:

-Hajótest ragasztás.
Széles, átlátszó celluxxal először az orr majd a két hátsó sarkot és a fartükröt -a hajó hátulját húzom össze.
Ez a megoldás azért jó mert a cellux alatt látom ha milyen lesz az illesztés kötés után.

Majd az oldalakat is összehúzom:


Letépek a tekercsből két hosszabb és egy rövidebb üvegpaplan csíkot ami kb 5cm széles és olyan hosszúra hagyon ami végig ér a hajó oldalán és a far részen:

Gyantával, a hajóban belülről körberagasztom a test alsó-felső rész találkozását:
-hátul

-elöl

Később kb 30 perc után már kezd keményedni a gyanta, -ekkor már nem lesz gyantás a kezem ha a ragasztást megfogom de még nem kemény. Olyasmi állagú mint a gyertya viasz, de már összetartja a hajó két felét és
-leveszem kívülről a celluxokat:

Majd Nitro higítós ronggyal letörlöm a cellux ragasztó nyomait. -maszkoló szalaggal is lehet csinálni a test összehúzását, de a papír szalag nem nyúlik és könnyen szakad, viszont nem hagy nyomot.

El is készült a test:

Ezt a ragasztási módot alkalmazom minden más hajónál. Ez egyszerű, nincs kiálló perem vagy él amit külön el kell zárni vagy gumiprofillal elfedni.
Így néz ki a hajó amikor kiveszem a darabjait a sablonból:

Ez után következik a perem vagy szél vágás, flexxel. Levágom a sablonon -szerszámon- túl nyúló felesleges szövetet, aminek az a célja hogy a széleknél is egyfoma vastag legyen a kész termék mert a tépett szövet a széle felé vékonyodik és kötés után itt fogom meg a megkötött terméket amikor kiveszem a sablonból.
Külső oldalak:

Belülről pedig így néz ki:

Majd következik csiszolófára erősített 80-as csiszolópapírral a szélek egyenesre, síkra csiszolása. Ez sajnos nem látszik fotón mert csak simább és egyenesebb lesz a darabok éle.
Ez a csiszolófa, kb 30cm hosszú és 5cm széles:

Miután körbe van csiszol van minden része a hajónak, előveszem a sík üveglapon készült üvegszövet lapot ami a hátsó fedél lesz és egy papír sablonnal felrajzolom a fedél körvonalát kis ráhagyással:

Megnézem melyik oldal vonala egyezik a legjobban a fedél helyének vonalával -amin kevesebbet kell csiszolni. A képen ez a bal függőleges és alsó vízszintes vonal lesz. Ezt a csiszolófával egyenesre csiszolom és a bal alsó sarkot legömbölyítem. A testen azokat a vonalakat ceruzával meghosszabbítom amiket eltakar a lap amiből a fedél lesz, majd átrajzolom a fedél lapjára mert ennyivel nagyobb a fedél -még.

A képen az alsó és bal, jobb függőleges élek már illeszkednek:

A felső élt is a jelölésig csiszolom:
http://www.marshallplast.com/files/22[1].jpg
-Következik a fedél körvonala.
Ezt felteszem a helyére és lefektetett ceruzával vonalat húzok -ez ha ügyes vagyok, követi a hajó felületét és csak a vonal mentén kell megcsiszolnom a fedél szélét:


Csiszolás után:

-Hajótest ragasztás.
Széles, átlátszó celluxxal először az orr majd a két hátsó sarkot és a fartükröt -a hajó hátulját húzom össze.
Ez a megoldás azért jó mert a cellux alatt látom ha milyen lesz az illesztés kötés után.


Majd az oldalakat is összehúzom:


Letépek a tekercsből két hosszabb és egy rövidebb üvegpaplan csíkot ami kb 5cm széles és olyan hosszúra hagyon ami végig ér a hajó oldalán és a far részen:

Gyantával, a hajóban belülről körberagasztom a test alsó-felső rész találkozását:
-hátul

-elöl

Később kb 30 perc után már kezd keményedni a gyanta, -ekkor már nem lesz gyantás a kezem ha a ragasztást megfogom de még nem kemény. Olyasmi állagú mint a gyertya viasz, de már összetartja a hajó két felét és
-leveszem kívülről a celluxokat:

Majd Nitro higítós ronggyal letörlöm a cellux ragasztó nyomait. -maszkoló szalaggal is lehet csinálni a test összehúzását, de a papír szalag nem nyúlik és könnyen szakad, viszont nem hagy nyomot.

El is készült a test:
